Erbjuder service mellan åkerier och kunder – Frakt och transport för privatpersoner och företag
FAQ/Vanliga frågor2018-03-01T11:19:47+00:00

FAQ / Vanliga frågor

Vi har samlat våra vanligaste frågor här. Kom ihåg att du är välkommen att ringa till oss om du har ytterligare frågor.

Kan man ringa till er?2018-04-30T09:11:27+00:00

Ja! Du är välkommen att ringa alla vardagar mellan 10-15.00 – +46 40 606 06 99

Dock kan vi inte hjälpa med att upplysa priser (heller inte ca. priser) då uppdraget skall skickas som utbud först. Du är även välkommen att skicka ett mail till info@smartfrakt.se.

Kan jag använda er till frakt till/från Asien och USA?2018-03-01T11:10:11+00:00

Vi är riktigt bra till att frakta möbler, paket, pallar och annat gods runt i Sverige och Europa. När det handalr om transporter overseas som t.ex. import/export Kina eller USA rekommenderar vi att du använder Transporteca.com. Här kan du få priset direkt och därefter ordnas allt pappersarbete i förbindelse med tull och moms av proffesionella speditörer.

Kostar det att använda SmartFrakt.se?2018-03-01T11:09:48+00:00

Nej! Servicen är gratis och obindande för dig. Det kommer inte någon faktura från oss, heller inte när du väljet att använda ett erbjudande. De åkerier som skickar erbjudanden till dig betalar för att ha tillgång till SmartFrakt.se.

Kan jag som privatperson använda SmartFrakt.se?2018-03-01T11:09:25+00:00

Ja! Servicen är för både privatpersoner och företag.

Är det bindande att använda ett erbjudande?2018-03-01T11:09:07+00:00

Nej! Alla erbjudanden är obindande och du kan alltid radera ditt uppdrag.

Kan SmartFrakt.se användas av företag?2018-03-01T11:12:15+00:00

Ja! Servicen är både för privatpersoner och företag.

Vilka parter ingår avtal?2018-03-01T11:08:35+00:00

Ett fraktavtal ingås endast direkt mellan åkeriet och kunden.

SmartFrakt.se förmedlar endast kontakt mellan två parter (transportör och fraktköpare) på precis samma sätt som en datingportal förmedlar kontakt mellan två människor.

SmartFrakt.se har inte något juridiskt inflytande på någon form av fraktavtal och är heller inte en mellanhand eller orderförmedlare på de avtal som ingås mellan åkeri och kund.

Är mitt gods försäkrat?2018-03-01T11:08:11+00:00

Alla de åkerier som vi samarbetar med har antingen CMR-, fraktförar-eller godsförsäkringar. Det är ditt eget ansvar att säkra dig om att det gods du fraktar täcks av åkeriets försäkring. Det finns regler omkring emballering av gods och oemballerat gods. Åkeriet kan rådge och informera dig innan uppdraget sätts igång. Det är möjligt att köpa en extra försäkring till i stort sett alla typer av gods. Detta är något som du avtalar direkt med åkeriet efter att du har valt att anlita dem.

Vad kan jag transportera?2018-03-01T11:07:55+00:00

Vi samarbetar med många olika åkerier och därför kan vi hitta priser på i stort set alla transportuppdrag.

Hur får jag mitt erbjudande?2018-03-01T11:07:39+00:00

Du får fyra erbjudanden separat direkt vill din mailadress. Om du har fyllt i ditt mobilnummer får du även ett SMS om att det har kommit ett erbjudande till dig. Du kommer inte att kontaktas via telefon eller på annat sätt.

Hur skapar jag ett uppdrag?2018-03-01T11:07:19+00:00

Du skall endast klicka ”Hämta erbjudande” och fylla i formuläret. Därefter får du fyra erbjudanden direkt via mail.

Hur tackar jag ja till ett erbjudande?2018-03-01T11:07:05+00:00

I de mails som du får med erbjudanden har du möjlighet för att klicka ”Acceptera pris”. Därefter får du en bekräftelse på att du har ingått ett avtal samt alla relevanta upplysningar på det åkeri som skall utföra ditt uppdrag. Likaså får åkeriet dina kontaktuppgifter. Härefter gör ni ert slutliga avtal tillsammans.

Hur raderar jag mitt uppdrag?2018-03-01T11:06:51+00:00

Du kan alltid radera ditt uppdrag lätt och enkelt genom att klicka på ”Radera uppdraget” i ett av de mails som skickas ut.

Kan det användas i utlandet?2018-03-01T11:06:39+00:00

Ja! Alla våra åkerier lever av att uföra kurir- och transportuppdrag. Därför kan du hämta priser även på försändelser utanför landet.

Kan jag skicka vanliga brev och paket genom er?2018-03-01T11:25:22+00:00

SmartFrakt.se är väldigt användbart på alla godstyper som inte kan skickas med vanlig paketdistribution (Postnord, GLS osv.). Detta kan till exempel vara soffor, cyklar, pallgods samt gods som är oemballerat eller kräver extra försiktig hantering – som exempelvis auktionsgods.

Vi optimerar med andra ord de fraktbilar som normalt kör från A till B med så kallad express frakt och ber åkarna att erbjuda deras extra lediga platser i bilen billigt till kunder som önskar att frakta samma väg.

Om din försändelse kan hanteras med vanlig post kommer det alltid att vara billigast att skicka den genom vanlig paketdistribution.

Vi rekommenderar att du t.ex. använder Billigtpaket.se till att skicka paket, dokument eller 3-4 flyttkartonger för att få den bästa möjliga pris.

Ringer ni till mig?2018-03-01T11:05:44+00:00

Som utgångspunkt ringer vi inte till dig! Dock kan vi vara tvungna att göra det om du har skrivit in felaktiga upplysningar eller annat som skapar frågor hos oss.

Skall jag betala kontant?2018-03-01T11:05:25+00:00

Du avtalar betalningsvillkoren direkt med det åkeri som du önskar att anlita. Några åkare kräver att du betalar kontakt vid leverans av varan, andra tar emot kreditkort och föredrar att skicka en faktura till dig. Allt detta avtalas med åkeriet innan de utför uppdraget.

Skall jeg betala till SmartFrakt.se?2018-03-01T11:05:12+00:00

Nej! Du kommer inte att faktureras av Smartfrakt.se. Oavsett om du använder ett erbjudande eller inte, så är tjänsten helt kostnadsfri. Fraktavtalen ingås mellan dig och åkeriet.

Vad kostar en transport?2018-03-01T11:04:53+00:00

Priset beror naturligvis på flera faktorer. Var turen får från och till, om det skall erbjudas hjälp till lastning och lossning osv. Gemensamt är dock att de åkerier som har möjlighet för att kombinera ditt uppdrag med annan körning kan erbjuda ett lägre pris.

Genom att skicka förfrågningen till många åkerier ökas sannolikheten för att du kan förmedlas till ett åkeri som har möjlighet för att ta emot ditt uppdrag när de redan är på vägarna.

Vem skall jag betala till?2018-03-01T11:04:03+00:00

Väljer du att använda ett erbjudande görs betalningen därefter mellan dig och åkeriet. Avtalet görs därmed direkt mellan dig och åkeriet. Smartfrakt.se förmedlar endast kontakten – på samma sätt som en datingportal.

Vad skall transporteras?2018-03-01T11:03:46+00:00

Beskriv med rubrik vad som skall fraktas.

Exempelvis: Ett soffabord

Totalvikt?2018-03-01T09:53:46+00:00

Ange cirkavikt (det är viktigt att veta om godset väger 5 eller 50 kg, men inte lika viktigt om det är 5 eller 10 kg).

Exempelvis: 25 kg

Beskrivning?2018-03-01T09:53:16+00:00

Hela uppdraget skall beskrivas som detaljerat som möjligt! Det är viktigt att beskriva följande punkter:

+ Mått på gods, så precist som möjligt. T.ex.: Bordsskiva Ø 120 cm Ben 70 cm.
+ Beskrivning av gods. T.ex.: benen är avmonterade och ligger vid sidan av.
+ Våningar. T.ex.: Bordet skall hämtas på fjärde våningen och levereras på den nedersta våningen.
+ Upphämtningsförhållanden: T.ex.: finns hjälp till nedbärning från fjärde våningen.
+ Leveransförhållanden: T.ex.: Bordet skall levereras i rummet på nedersta våningen. Det finns inte hjälp till inbärning.

En bild?2018-03-01T09:52:31+00:00

En bild säger mer än 1000 ord men är inte ett krav. Om du har svårt att värdera mått och vikt kan en bild oftast vara till stor hjälp!

Inbärning?2018-03-01T09:34:49+00:00

Jag önskar leverans till dörr (billigast).

Godset hämtas upp och levereras till närmaste dörr.
Chauffören hjälper endast med att få godset in och ut från bilen. Du skall själv kunna hantera godset vidare. Observera! Om godset är för tungt till att en person kan hantera det skall du själv ansvara för att det finns hjälp på bägge platser.

1 person i bilen, gods skall bäras in/ut (Jag hjälper).

Om godset skall bäras in och ut från upphämtning och leveransställe skall du välja detta. Även om godset t.ex. skall hämtas på andra vångingen men levereras till dörr. Om godset är tyngre än att en person kan hantera det skall du själv ansvara för att det finns hjälp på bägge platser.

2 personer i bilen som både lastar in och ut (Dyrast).

Om det inte fins hjälp till att lasta godset in och ut och det är tyngre än att en person kan hantera det, skall du välja två personer till uppdraget. OBS! Två personer i bilen är väsentligt dyrare än att själv hjälpa till. Därför är det en god idé att undersöka om du kan få hjälp innan du bokar två personer.

Övriga önskemål (ej obligatoriskt)?2018-03-01T09:32:57+00:00

Här kan du tillägga annan relevant information.

Eksempel på övriga önskemål:

Bilen skall ha en lift och en pallyftare

Godset skall försäkras extra då det har ett högt värde på X kr.

Godset skall emballeras och chauffören skall själv köpa och ta med emballage.

OBS! Det är inte något krav att godset är emballerat. Dock är det viktigt att veta att gods utan emballage inte täcks av försäkring om detta inte köps som ett tillägg. Du kan köpa en extra försäkring via åkeriet.

Upphämtning- och leveransställe2018-03-01T09:32:10+00:00

Det är viktigt att beskriva var försändelsen skall hämtas och levereras. Det räcker därmed inte att skriva Skåne till Stockholm – utan du skall använda dig av postnummer eller stad.

Datum och tid?2018-03-01T09:31:55+00:00

När åkeriet skall erbjuda ett pris på ditt uppdrag är det viktigt att veta när godset skall hämtas och när det skall levereras. Om åkaren kan kombinera uppdraget med annan körning är det möjligt att erbjuda ett väldigt förmånligt pris.

Webbplats under utveckling - Vi öppnar snart :-)